משחקי ילדים- גיל 3 עד גיל 6

היי חברים,

הפעם אתייחס לקבוצת גילאי שלוש עד שש, הגדולים יותר בחבורה.

גיל שלוש עד ארבע
בגיל הזה ניתן כבר לשחק במשחקי זיכרון ופאזלים עם מספר חלקים גדול יותר, בהתאם ליכולתו של הילד- 25 חלקים זה סביר, אך יש ילדים בעלי יכולת לחבר חלקים רבים יותר או בעזרת ההורים. למשחק זיכרון,, ניתן לרכוש משחק רגיל ובגיל זה להשתמש רק עם מחצית החבילה ולאט, לאט להוסיף עוד על מנת שלא לתסכל את הילד. כמובן שאפשר להכין גם משחק זיכרון לבד- הילד מצייר ציורים על הכרטיסיות, חשוב שיהיו שניים מכל ציור כמובן או לגזור ציור לשניים ואז צריך למצוא את החלק המשלים שלו.
משחקי קופסא כמו 'סולמות ונחשים', כאשר יש לעשות שימוש בקוביה ומספרים, יכולים להיות מהנים ומלמדים גם יחד.
משחקי קופסא וגם משחק בגן השעשועים, או משחק חופשי בחצר עם חברים נוספים הם כמובן מומלצים ובגיל זה יש להסביר ולהקפיד עם הילד על המושג 'תור', לכבד כל חבר במשחק.
מרבית הילדים אוהבים לשהות בחצר בגילאים אלו, לשחק בחול ובבוץ, לקפוץ בשלוליות, לאסוף עלים, אבנים וכדומה. גם אם אתם חולי ניקיון, תאפשרו את זה כי זה חשוב מאוד לילד, גם תחושתית וגם מבחינת הסקרנות שלו. בנוסף, הילד יכול לעזור לכם בעבודות החצר כמו באיסוף עלים, כיוון שזה כיף עבורו ולא נראה כמטלה מעיקה כפי שיכול להראות לנו.
גם במטלות הבית אפשר לשתף, לנקות אבק במטלית למשל או לאסוף משחקים (בבלוג הבא יהיה פירוט  בנושא לקראת חג הפסח).
אם יש בקרבת הבית שלכם פינת חי, נסו ללכת לעיתים תכופות, בגיל זה ילדים סקרנים ואוהבים להאכיל וללמוד על חיות. אל תכריחו אותם ללטף אבל בהחלט נסו לגרום להם לעשות כך ואם יש להם איזשהו פחד או חשש, לנסות להתגבר עליו בצורה נעימה.
למרות שההמלצה ללכת לספרייה היא בגיל מאוחר יותר, אני כמו אימהות רבות עושות למנהג ללכת פעם בשבוע לספרייה להחליף ספרים ולעיתים להשתתף בפעילויות הקיימות שם. ישנן ספריות בארץ המציעותת שעת סיפור, תאטרון בובות או הצגות לילדים, זה דרך נהדרת להעביר את אחר הצהריים וכן לשמר את האהבה לספרים וקריאה אצל הילדים.
משחק בבצק ובפלסטלינה עדיין מתקבל בברכה וכיף לילדים. אפשר לאבזר אותם בחותכנים שונים ותבניות.
בנושא המוטוריקה העדינה- עדיין חשוב לתת לילדים משחקים או מטלות שיחזקו את המוטוריקה שלהם. צביעה והדבקת מדבקות עדיין רלוונטיים, אפשר להעלות רמה ולתת לילד להדביק מדבקות בתוך עיגולים המיועדים לכך (אפשר לקנות יצירות מוכנות או להכין לבד). להשחיל חרוזים בינוניים לחוט או להשחיל חוט לחורים. ניתן לחורר סביב לתמונה הקיימת לכם בבית, לתת לילד שרוך ולבקש ממנו להעביר אותו סביב לתמונה. אופציה נוספת היא נעיצת נעצים על תמונה, או על שמו של הילד (שבגיל זה הוא כבר יכול לכתוב את שמו בעצמו, פעמים ילדים כותבים בכתב מראה, הם לומדים להפוך את זה בהמשך) יש להניח את הדף על חתיכת קלקר ולתת לילד נעצים לנעוץ על גבי הקווים (בהשגחת מבוגר).
השחלת שרוך והדבקת מדבקות

מדבקות כפתורים
נעצים על קלקר
*מחבואים- ילדים אוהבים להתחבא במשחק 'מחבואים' אך גם אוהבים לשחק במחבוא שהוא רק שלהם. לכן, ניתן לרכוש אוהל משחק שיהיה להם בחדר או באופן זמני להשתמש בסדינים וליצור אוהל או לבנות אוהל בעצמכם באמצעות בד ומוטות עץ. נסו להיזכר בילדות שלכם ובטח תיזכרו כמה כיף היה לכם לשחק כשהייתם לגמרי לבדכם בלי המבוגרים...
דוגמא לאוהל טיפי- עשה זאת בעצמך
גיל ארבע עד חמש
בגיל זה אפשר ובדרך כלל גם הילדים אוהבים שמשחקים איתם במשחקים שונים ולכן רצוי לפנות זמן למשחק משותף שהילד בוחר. 
סל תחפושות זה עדיין רלוונטי גם בגיל זה, ילדים אוהבים להתחפש, לשחק משחקי תפקידים ולהמחיז הצגות להורים. אפשר לקנות דמויות לתאטרון בובות או להשתמש בבובות שונות הקיימות בבית ואף לבנות לבדד מעין חלון לתאטרון. כמו כן, רצוי ללכת להצגות ילדים. אני אישית כבר לקחתי את בתי בגיל שנתיים וחצי להצגות כיוון שאהבה וישבה יפה לאורך ההצגה, זה תלוי ילד אך בגילאי ארבע והלאה בהחלט רצוי ללכת.
הדימיון ממשיך להתפתח והילדים אוהבים להמציא סיפורים ולהקשיב לסיפורים.
לוח מגנטים לסיפור סיפורים

המשחק בחצר ועם חברים כמובן שעודנו רלוונטי וכן הביקורים בספרייה, יצירות שונות כמו הדבקות של גרוטאות או חפצים שונים ופיסול בחימר.

כיוון שילדים בגיל זה כבר אמורים להכיר את כל המספרים (0-10) כדאי לנסות ולשחק משחקים הכוללים מספרים או להציץ יחד בשעות ולנסות לזהות את המספר, מספרי בתים וכדומה. אפשר לקחת מספר חפצים, משחקים או אף פירות ובעזרתם ללמד חיבור של מספרים עד 10.
משחק זיכרון חשבון- חיבור

גיל חמש עד שש
כל המשחקים הכתובים מעלה עדיין רלוונטיים גם בגילאים הללו אך הילדים כמובן מתבגרים וכך גם היכולות שלהם, להמציא סיפורים ארוכים יותר ולהקשיב לספרים ארוכים יותר, לשבת זמן רב יותר לעשות יצירה או לשחק לבד. עדיין יש לשחק יחד עם ההורים וחברים ואם למשל בעבר שיחקתם במחצית ממשחק הזיכרון כעת יש להשתמש בכולו. לאתגר מעט יותר את הילדים לקראת כיתה א'. ניתן לחזק את הכרת האל"ף בי"ת בעזרת משחק זיכרון שתיצרו יחד, כתיבת שם הילד ושם המשפחה ואולי גם שמות בני משפחה נוספים. כדי שזה יהיה מהנה ניתן לתת לילד לצבוע אותיות, ליצור אותיות מחומרים שונים וכדומה.
גם בחשבון ניתן להמשיך וללמוד כעת חיבור וחיסור של מספרים גדולים יותר. להשתמש במשחקים שהילד אוהב כדי לעשות כן באופן חוויתי ולא מייגע. 
כשהילדים מגיעים לכיתה א', הם מבלים את מרבית יומם בישיבה בכיתה ולכן חשוב לאפשר להם משחק בחוץ, או משחקים חופשיים בבית.


בחג חנוכה האחרון הזמנו מספר משפחות להדלקת נר וארוחת ערב. בצהרי אותו היום הבנתי כי בביתי הולכים להיות מספר ילדים שרובם בנים בגילאי 3-9. לרגע נלחצתי כי אולי אין לנו מספיק משחקים המתאימים להם, לגילם, לתחומי העניין שלהם. אחרי שתי דקות התפקסתי וחשבתי. חנוכה: אור, חושך, פנסים, לחפש משהו עם פנסים...איך אני מתחכמת את זה? הסתרתי ברחבי הבית שמונה חיות קטנות. לילדים הראיתי תשע חיות מצויירות על גבי נייר, המטרה למצוא את כל החיות ולראות איזו חיה לא קיימת. ההכנה של המשחק לקחה לי חמש דקות והילדים צבעו בעצמם את החיות שהדפסתי. המשחק היה מוצלח, אמנם לא הערכתי את העובדה שהילדים כבר גדולים וזריזים והם סיימו אותו במהרה. הרעיון של הפנסים והחבאת החיות, נתן להם נקודת פתיחה להמצאת משחקים חדשים דומים ומשם הם המשיכו לשחק לבד. אז הנה רעיון למשחק בחמש דקות עבודה ואמצעים הקיימים בבית.

שבוע טוב ומשחק נעים!

תגובות

  1. כל פעם מחדש אני נהנתה לקרוא את הבלוג...אולי אני קצת משוחדת אבל תענוג לקרוא את דברייך ובמיוחד את הדוגמאות המוחשיות על דברים עליהם את כותבת ומספרת. ואין ספק כי התמונות עוזרות ומגרות...
    מזל שיש את הבלוג שלך שכל הזמן מזכיר לי דברים בערוץ החיים המטורף הזה...
    נשיקות

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה